منوی اصلی
صفحه نخست alh luvtd ;kdn تبیان
درباره وبلاگ
با سلام خدمت شما فقط مطالبی که در قسمت 1- "مطالب،نواها ونماهای تولیدی وبلاگ" 2- :"مطالب و مقالات تولیدی نویسنده" 3- و قسمت : " نرم افزارهای تولیدی نویسنده وبلاگ" میباشد مربوط به نویسنده(بنده) وبلاگ است تمام این مطالب به تلاش خود نویسنده به دست آمده و از هیچ وبلاگی کپی گرفته نشده حتی سعی کرده ام که کالاهایی که دوستان دیگر معرفی کرده اند،معرفی نکنم تا کالاهای جدید را معرفی کنم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم تشکر
صفحه ها
دسته
لينك دوستان
1- توليد ملي ، سرمايه ايراني
2- سازمان زنان انقلاب(منطقه 6)
3- حمايت ازتوليدملي
4- حمايت از توليد ملي(فرمان رهبرم)
5- ذائقه ايراني ، كالاي ايراني
6- توليد ملي
7- ما ميتوانيم
8- ما ميتوانيم (made in iran)
9- حمايت از توليد ملي
10- ساخت ايران
11- توليدات با كيفيت
10- ايران وطن من
11- توليد ملي حمايت از كار وسرمايه ايراني
12- توليد ايراني افتخار جهاني
13- تك راه(بانك محصولات ايراني)
14-ساخت ايران
15-توريسم ايران
16-ايراني باكيفيت
17-توليد ملت
18-توليد ملي ايران
20-حمايت از توليدات با كيفيت
21-حمايت اقتصادي+توليد ملي
22-حمايت از توليد ملي،كار و سرمايه ايراني
23-توليد ايراني بخريم
24-توليد ملي
25-ايران وطن من
26-ايران سازان
27-راههاي حمايت از توليد ملي
28-توليدات ملي
29-به رنگ ملي
30-ساخت ايران
31-حمايت از اقتصاد ،كار وتوليد ملي
32-كالاي ايراني بخريم
33-توليد با كيفيت ملي
34-روايت 91
35-آسيب شناسي توليدات ملي
36-توليد ملي اقتدار ملي
37-توليد ملي حمايت از كار و سرمايه ايراني
38-توليد ايراني-افتخار جهاني
39-سرآمد
40-باور ملي،حمايت از كار و سرمايه ايراني
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 366747
تعداد نوشته ها : 604
تعداد نظرات : 58
این سایت را حمایت می کنم
Online User
Rss
لوگوی ما



لوگو دوستان
تجارت و رعايت حقوق مصرف‌كنندگان

به گزارش گروه اينترنتي رهروان ولايت به نقل از خبرگزاري فارس از جنوب استان تهران، قوانين اسلامي در تجارت نيز مانند ديگر زمينه‌ها كامل و جامع است.

اين قوانين طوري وضع شده كه فروشندگان و تجار نتوانند هر چه خواستند وارد كنند، درباره كالاهاي خود به هر شكلي كه خواستند تبليغ كنند و به هر بهايي كه خواستند آنها را بفروشند.

اگر تجارت آزاد باشد حقوق مردم به‌ويژه طبقه پايين جامعه پايمال مي‌شود. خوشبختانه در ميان كسبه و فروشندگان ايراني بيشتر افراد به قوانين اسلامي تجارت آشنا و پايبندند. به‌ويژه در منطقه ما مغازه داران بسياري هستند كه حسن شهرتشان در ميان اهالي زبانزد است.

در اين گزارش برخي از قوانين اسلامي تجارت را بررسي كرده‌ايم. همچنين سراغ چند تن از كسبه ري رفته‌ايم و از آنها درباره كسب و كارشان سؤال كرده‌ايم. اين كاسبان هم محله‌اي در صحبت‌هاي خود تأكيد كردند كاسب نمونه كسي است كه ويژگي‌هايي مثل رعايت نظافت و بهداشت محل كسب، رعايت عدالت، دستگيري از تهي ‌دستان و نيازمندان و ... را داشته باشد.

تجارت در قرآن كريم

در قرآن كريم آيات بسياري در ارتباط با كسب حلال و اجتناب از مال حرام آمده است. براي مثال در آيه دوم سوره نساء مي‌خوانيم: «اموال يتيمان را پس از بلوغ و رشدشان به آنها باز دهيد و پليد و حرام را با پاكيزه عوض نكنيد و اموال آنها را با خلط در اموال خود مخوريد كه همانا گناهي بزرگ است.»

و نيز خداوند در آيه 29 سوره نسا فرموده است: «اي كساني كه ايمان آورده‌ايد اموال يكديگر را در ميان خود به باطل مخوريد مگر آنكه تجارتي از روي رضايت ميان شما انجام گيرد.»

در سوره بقره آيه 275 نيز آمده است: «اسلام مردم را تشويق به كسب و تجارت مي‌كند. خداوند خريد و فروش را حلال و ربا را حرام اعلام كرد.»

در سوره شعرا آيات 183-181 آمده است: «پيمانه را تمام بدهيد و از كم‌ دهندگان نباشيد و با ترازوي درست وزن كنيد و از (بهاي) كالاهاي مردم مكاهيد و در زمين به فساد كردن نپردازيد.»

در آيات يك تا شش سوره مطففين نيز مي‌فرمايد: «واي بر كم فروشان، آن كساني كه چون از مردمان به پيمانه مي‌خرند، تمام مي‌گيرند و چون خود با ديگران با پيمانه و ترازو داد و ستد مي‌كنند، به آنان كم مي‌دهند. آيا اينان گمان ندارند كه برانگيخته مي‌شوند در روزي بزرگ (رستاخيز)، روزي كه مردمان در برابر پروردگار جهانيان خاشعانه مي‌ايستند؟ ».

تشويق به كسب و تجارت پاك در احاديث

در وسائل‌الشيعه از حضرت علي (ع) روايت شده است كه به كسب و بازرگاني بپردازيد تا از مال ديگران بي‌نياز باشيد. در كتاب مستدرك‌الوسائل از قول پيامبر نقل شده است: «اول فقه بعد تجارت؛ زيرا هركس بدون آگاهي از فقه (و احكام شرعي تجارت و كسب) كسب و تجارت كند، گرفتار ربا مي‌شود و در آن فرو مي‌رود.»

از امام رضا (ع) نقل شده است: «چون مشغول كسب باشي و وقت نماز برسد نبايد كار و تجارت تو را از نماز باز دارد. همچنين كسي كه كسب و تجارت مي‌كند بايد از دروغ اجتناب كند و در تجارت و كسب خود اخلاق نيكو داشته باشد و روش‌هاي پسنديده دين و دنيا را به‌ كار گيرد.» (بحارالانوار 103/103) يكي ديگر از ويژگي‌هاي فروشنده قناعت با سود كم و ارفاق به‌ويژه به كساني كه درآمد كم دارند.

امام صادق (ع) فرمودند: «نبرد كردن با شمشير آسان‌تر از طلب كردن مال حلال است.» امام كاظم (ع) مي‌فرمايد: «فروش كالا در جاي سايه و كم‌نور، غش (فريب) و خيانت است و غش حلال نيست.»

پيامبر (ص) فرمود: «هركس شبي را بگذراند، درحالي كه در دل قصد نيرنگ‌زدن به برادر مسلمان خود دارد، آن شب را در خشم خدا گذرانده است تا توبه كند.» امام صادق (ع) فرمود: «جنس خوب بخر و جنس خوب بفروش كه چون جنس خوب بفروشي مردم مي‌گويند خداوند به تو بركت بدهد.»

امام صادق (ع) از پيامبر (ص) نقل كرد كه ايشان نهي كرد از آب افزودن به شير و فروختن آن به اسم شير خالص. حضرت علي (ع) نيز فرمودند: «كمتر سوگند ياد كنيد كه سوگند سبب كسادي و از ميان رفتن بركت سود است.»

امام صادق (ع) فرمود: «تا پله ترازو پايين نرود و جنس سنگين تر از سنگ نشود، حق كشيدن (حق خريدار) داده نشده است» حضرت علي (ع) مي‌فرمايد: «كسبه و تجاري كه به‌شدت تنگ‌ نظرند و كالاهاي مورد نياز مردم را احتكار مي‌كنند و در خريد و فروش زور مي‌گويند، بدترين بازرگانان و كاسبان خائن هستند.»

امامان معصوم همواره تأكيد كرده‌اند كه بدترين و پليدترين كسب‌ها كسب از راه رباخواري است. اين تأكيدها بر انجام كسب حلال، دليل سخت‌گيري اسلام درباره حقوق مردم، اجراي عدالت و زندگي در سايه قسط و عدل است.

اگر در هر يك از عرصه‌هاي مورد تأكيد اسلام و معصومين (ع) موازين شرعي رعايت نشود، زمينه‌اي براي شيوع ظلم اقتصادي، فاصله طبقاتي و به تبع از بين رفتن تعادل جامعه ايجاد مي‌شود.

كاسب حبيب خداست

عادل فوزي فرد، يكي از كسبه دولت‌آباد است كه به همراه برادرش به كار گلدوزي اشتغال دارند. در بيشتر مواقع وقتي از مقابل مغازه اين دو برادر عبور مي‌كني صداي صوت قرآن از آن به گوش مي‌رسد.

عادل با اشاره به سخنان شهيد رجايي مي‌گويد: «به كار بگوييد نماز دارم نه اينكه به نماز بگوييد كار دارم. هر كس كه براي 10 دقيقه مغازه‌اش را ببندد زيان نكرده است بلكه كساني كه براي چندهزار تومان درآمد بيشتر از ياد خدا غافل مي‌شوند، بيشترين زيان را متحمل مي‌شوند چراكه ثواب خواندن نماز جماعت قابل شمارش نيست و نماز اولين چيزي است كه در قيامت سؤال مي‌شود.»

وي يكي از خصوصيات كاسب خوب را خداترس بودن بيان مي‌كند و مي‌گويد: «رباخواري اعلان جنگ با خداست. حضرت علي (ع) مي‌گويد كاسب حبيب خداست. خداوند پيشه‌ وران امين كه دستورات شرع، اخلاق‌مداري، چشم پاك بودن، قانع بودن به سود كم و آنچه را كه خداوند در قرآن براي يك تاجر خوب و مسلمان برشمرده، سرلوحه كار خود قرار دهند، دوست دارد.»

كفه ترازو هميشه 200 گرم سنگين‌تر است

عباس ابراهيمي، جواني صبور و باحوصله است كه به همراه پدرش ولي‌الله ابراهيمي از نوجواني به سبزي‌ فروشي اشتغال دارد. او و پدرش از كاسب‌هاي قديمي اين محله هستند.

عباس ابراهيمي اعتقاد دارد كه مشتري را بايد راضي از مغازه بيرون بفرستيد و به نظر مشتري بايد احترام گذاشت چون يك ضرب‌المثل است كه مي‌گويد هميشه حق با مشتري است.

او مي‌گويد: «اخلاق خوب و بار خوب باعث جذب بيشتر مشتري مي‌شود. بيشتر بارهاي سبزي در زمستان از جنوب مي‌آيد. بار ميدان هم درجه يك، دو و سه دارد. ما در تابستان اراضي كشاورزي را اجاره مي‌كنيم و خودمان اقدام به كشت سبزي مي‌كنيم و زير نظر خودمان سبزي برداشت مي‌شود به همين خاطر سبزي‌ها درجه يك است چون سبزي‌ها را با آب موتور و قنات آبياري مي‌كنيم.

محصول با كيفيتي هم برداشت مي‌كنيم. ما به‌ويژه در فصل تابستان كه هوا گرم مي‌شود براي اينكه سبزي‌هاي تازه‌اي به دست مشتري بدهيم دو نوبت سبزي مي‌آوريم. يك‌بار صبح‌چين مي‌آوريم و بعداز تمام شدن آن دوباره بعدازظهر سبزي تازه مي‌چينيم و از باغ مي‌آوريم. پدر من از اولين سبزي فروش‌هاي اين محله بوده كه خودش هم سبزي كشت مي‌كرده است.»

وي در ادامه بيان كرد: «ترازو را جلوي مشتري گذاشته‌ايم كه مشتري آن را نگاه كند مطمئن شود كه كفه سبزي درخواستي او از كفه سنگ پايين‌تر است. هميشه سعي مي‌كنم سبزي را كه به مشتري تحويل مي‌دهم 100 تا 200 گرم بيشتر از وزن ترازو باشد.

سعي مي‌كنم به كسي مديون نباشم چون پاي ترازو ايستادن مسئوليت دارد و آدم در قيامت بايد در برابر كم‌ فروشي پاسخگو باشد. بنابراين بيش‌ فروشي مي‌كنم و خيالم آسوده است.

نهايتا در يك‌بار 8-7 كيلو فروخته‌ام و پول نگرفته‌ام اما خيالم راحت است كه مديون كسي نيستم و دستور خدا را زير پا نگذاشته‌ام. اين را پدرم به من ياد داده كه سبزي را سنگين بكشم.»

ابراهيمي توصيه‌اي براي ديگر كاسبان دارد: در كاسبي بايد با مشتري صداقت داشته باشيد تا مشتري جذب شود و فروش بيشتري داشته باشيد در غير اينصورت اگر با چرب زباني و دروغ يك‌بار جنس بد به خريدار بفروشيد مشتري را براي هميشه از دست مي‌دهيد. اگر مي‌خواهيد كسبتان ادامه داشته باشد بايد مشتري‌مدار باشيد.

شيخ رجبعلي خياط

رجبعلي نكوگويان معروف به رجبعلي خياط يكي از عرفاي ري است. در كتاب كيمياي محبت به قلم آيت‌الله ري‌شهري، توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم (ع) چنين آمده است: «در آغازين روزهاي جواني شيخ، اتفاقي شبيه به داستان حضرت يوسف (ع) براي او روي داده است؛ دختري رعنا و زيبا از بستگان، دلباخته او شده اما شيخ از اين حرام به‌خاطر خدا صرف نظر كرده و مي‌گويد خدايا من اين گناه را براي تو ترك مي‌كنم و تو هم مرا براي خودت تربيت كن.

شيخ در تمامي امور زندگي از هواها، اميال نفساني و امور مادي گذشته و چشم خود را بر ماديات بسته بود. او از راه خياطي امرار معاش مي‌كرد و مي‌گفت: «هر سوزني كه به غير از ياد خدا زدم در دستم فرو رفت.»

رجبعلي خياط، مرد صالح و خدا دوست در سال 1262 هجري شمسي در شهر تهران به دنيا آمد و در روز بيست و دوم شهريور ماه سال 1340 هجري شمسي ديده از جهان فروبست. او در آرامگاه ابن‌ بابويه واقع در شهرري در فاصله كمي از بقعه شيخ صدوق به خاك سپرده شده است.

كم‌كردن اجاره خانه

شيخ روزي يكي از اتاق‌هاي خانه‌اش را به يك راننده تاكسي به نام مشهدي يداله به مبلغ ماهانه 20 تومان اجاره داد. پس از مدتي همسر اين راننده دختري به دنيا آورد. شيخ هنگامي كه در گوش نوزاد اذان مي‌گفت، مبلغ دو تومان در قنداق نوزاد گذاشت و گفت: «آقا يداله خرج شما زياد شده است از اين ماه به بعد به جاي 20 تومان 18 تومان اجاره بدهيد.»

بازگرداندن دستمزد اضافي

محمود نكوگويان، فرزند شيخ رجبعلي خياط به‌‌نقل از يك روحاني مي‌گويد: «شيخ در گرفتن اجرت هم بسيار باانصاف بود. او اگر پس از انجام كاري مي‌ديد كمتر از مقداري كه پيش‌بيني كرده بود، كار انجام داده، مبلغي را كه به نظرش اضافه گرفته بود به مشتري پس مي‌داد.»

اين روحاني سفارش دوخت عبا و قبا و لباده‌اي را به جناب شيخ داده و گفته چقدر بايد اجرت بدهم؟ شيخ به او گفته دوختن لباس‌هاي شما دو روز كار مي‌برد و اجرت آن 40 تومان مي‌شود.

روزي كه آن فرد روحاني نزد رجبعلي خياط آمد تا لباس‌هايش را بگيرد، شيخ نيمي از اجرتي را كه مشتري به او پرداخت كرده بود بازگرداند. روحاني پرسيد: «اي شيخ شما گفته بوديد اجرت دوخت لباس‌هايم 40 تومان مي‌شود پس چرا نصف آن مبلغ را دريافت كرديد؟ » شيخ پاسخ داد: «آن روز فكر مي‌كردم كار شما دو روز وقت مي‌برد اما يك روز بيشتر كار نبرد.»

تخليه حجره بدون دريافت خسارت

محمود نكوگويان مي‌گويد: ابتدا پدرم در يك كاروانسرا حجره‌اي داشت. روزي مالك حجره آمد و گفت راضي نيستم اينجا بماني و پدرم بدون اينكه حقي از او طلب كند فرداي آن روز چرخ و ميز خياطي‌اش را به خانه آورد و حجره را تخليه كرد.

احكام فقهي را بياموزيد

اصبغ بن نباته مي‌گويد: «از اميرالمؤمنين (ع) شنيدم كه بر بالاي منبر مي‌گفت به خدا سوگند ربا در اين امت پوشيده‌تر از راه رفتن مورچه است بر سنگ‌هاي صاف و براي آنكه كسي تصميم به كسب و تجارت بگيرد دانستن مسائل شرعي براي او واجب و لازم است. بنابراين بايد نخست احكام فقهي و دستورهاي شرعي كسب و تجارت و خريد و فروش را بداند و بياموزد و بداند و به كار بپردازد.»

پيامبر (ص) فرمودند: «هر كس خريد و فروش مي‌كند بايد از پنج چيز خود را محفوظ دارد وگرنه اصلا نبايد بخرد و بفروشد؛ ربا، سوگند، پوشاندن عيب كالا، ستايش از كالا در هنگام فروش و نكوهش از كالا هنگام خريد.»

كمك به تنگ‌دستان و سالمندان

عباس ابراهيم، فروشنده جوان ساكن ري مي‌گويد: «گاهي اوقات هم افرادي تنگ‌دست و نيازمند به ما مراجعه مي‌كنند و نياز دارند كه براي خانواده سبزي بخرند و پول ندارند. به آنها هم به اندازه نيازشان سبزي مي‌دهم علاوه بر رعايت ميزان ترازو به كساني هم كه بخواهند بدون نوبت و خارج از صف سبزي بخرند تذكر مي‌دهم مگر اينكه مادري بچه بغل داشته باشد و اذيت شود يا فرد سالمند و بيماري نتواند در صف بايستد كار او را بدون نوبت راه مي‌اندازيم.»

دوشنبه سیم 5 1391 10:10

قسمت اول را اينجا ببينيد

رابطه دين و اقتصاد

جايگاه انسان در نظام هستي از ديدگاه اسلام

بدون شك نوع شناخت از انسان و جايگاه او در نظام هستي، نقش تعيين كننده اي در شكل گيري مكاتب اقتصادي، انديشه ها و تحليل ها و برنامه ريزي هاي مبتني بر آن دارد.تفاوت هاي فراواني كه ميان نظريه ي جدايي اخلاق از اقتصاد و اقتصاد بر پايه اخلاق ديده مي شود زائيده نوع نگاه به انسان در آن مكتب مي باشد.ديدگاه اسلام در اين زمينه، متفاوت از مكاتب سرمايه داري و سوسياليستي است. از اين رو، توجه به مباني انسان شناختي از ديدگاه اسلام، در كنار مباحث خداشناسي در تبيين مسائل و نظريه هاي اقتصاد اسلامي ضرورت مي يابد.مهم ترين مباني انسان شناختي اسلام عبارتند از:


ادامه مطلب بررسي شود...

  • ادامه مطلب

رابطه دين و اقتصاد

چكيده
در مجموع اين مقاله پيرامون جهاد اقتصادي و مسائل آن با رويكرد دين و اقتصاد است در ابتدا با رابطه دين و اقتصاد شروع مي شود با آيات و روايات ادامه پيدا مي كند و به صورت تخصصي داراي عناوين متعددي از جمله رابطه اخلاق و اقتصاد، مباني فكري برخي مكاتب اقتصادي و مقايسه آن با مكتب اسلام در ادامه از اصول انسان مداري، خودگرايي، فايده گرايي، جهان بيني سوسياليستي در اقتصاد، جانشيني خداو هدف معنوي عالم، مسئوليت انسان، اختيار، زندگي جاويد انساني در پرتو اقتصاد اسلامي، انسان اقتصادي محدود و ويژگي هاي اقتصادي انسان تربيت يافته اسلامي بحث و تبادل آراء دارد. در نهايت نتيجه مورد نظر را مورد تحليل قرار مي دهد
واژگان كليدي: 1- جهاد 2- اقتصاد 3- ديني4- مباني 5- انسان 6- اسلام


 

  • ادامه مطلب

سياست هاي مالي ازديدگاه قرآن(1)

چكيده
 

نويسنده با تأكيد بر اين كه آن چه دولت ها در قالب سياست مالي به عنوان اهداف اقتصادي- اجتماعي اجرا مي كنند،در قرآن به شكل بسياردقيق و انساني تر آمده است،بحث خود را آغاز نموده است.
وي با مروري به اهداف سياست هاي مالي چون تخصيص منابع، توزيع مجدد در آمد، تثبيت اقتصادي و تأمين بودجه دولت به اهداف قرآني مي پردازد كه از آن جمله اند: آزادي انسان ها، توزيع مجدد در آمد، سرمايه گذاري زيربنايي و تأمين بودجه با اتكا بر اصل بنيادين عدالت.
شكي نيست كه تحقق اهداف نياز به ابزارهايي براي وصول به آنها دارد و اين امر از نظر قرآن نيز دور نمانده است، چنان كه نويسنده اظهار مي دارد
اين ها عبارتند از:ماليات ثابت و متغير، سياست درآمدي مبتني بر سطح اسراف و تبذير و هزينه هاي دولت از طريق ايجاد تعادل و توازن در سطح عمومي جامعه.
نكته اي كه در اين رابطه خاطر نشان مي گردد اين است كه ماليات اثر انقباضي در كاهش مصرف مردم دارد و هزينه هاي دولت اثر انبساطي در جامعه به بار خواهد آورد و در پي آن تعادل مطلوبي به وجود مي آيد.
واژگان كليدي: ماليات، صدقات، سياست مالي، اهداف اقتصادي، جامعه ديني.

ادامه مطلب بررسي شود...

  • ادامه مطلب
در سنجش قدرت ملي كشورها پارامترهاي گوناگوني دخيل است. قدرت اقتصادي، قدرت فرهنگي، قدرت نظامي، قدرت سياسي، قدرت فن آوري و قدرت ارتباطات اصلي ترين پارامترهايي هستند كه توسط آنها ميزان قدرت ملي كشورهاي مختلف سنجيده مي شود. هر كشوري كه بخواهد به عنوان كشوري قدرتمند در عرصه بين الملل جايگاه خود را تثبيت نمايد به ناچار بايد لااقل در چند بعد از ابعاد نام برده شده قابليت تاثيرگذاري در عرصه بين الملل را داشته باشد. با اين حال دو مؤلفه نظامي و اقتصادي از اهميت والاتري در قياس با ديگر ابعاد قدرت برخوردار هستند به گونه اي كه كشوري چون پاكستان تنها به خاطر داشتن چند كلاهك هسته اي به عنوان يكي از بيست كشور قدرتمند دنيا شناخته مي شود و ژاپن نيز كه از لحاظ امنيتي و نظامي كاملاً وابسته به ايالات متحده است تنها به دليل داشتن اقتصادي شكوفا به عنوان يكي از برترين قدرتهاي جهان شناخته شده است.

نكته اي كه به ويژه در دوران پساجنگ سرد ذهن بسياري از متخصصين حوزه روابط بين الملل را به خود مشغول داشته است اهميت رو به رشد عامل اقتصاد در قياس با ديگر عوامل بوده است. در سنجش قدرت اقتصادي دولت ها نيز چيزي كه بيش از هر نكته ديگر توانمندي يا ناتواني قدرت اقتصادي دولت ها را معين مي سازد حجم و كيفيت توليد و توان رقابت كالا يا خدمات توليد شده در بازار جهاني مي باشد.

توليد اولين راهكار بشر براي تبديل وضعيت خود از 1 به 2 بوده است. تبديل منابع به كالاهاي با ارزش بيشتر و ارزش افزوده حاصله از آن براي توليد كننده اصلي ترين محرك تلاش بشر براي ارائه كالاهايي با هزينه كمتر و مطلوبيت بيشتر بوده است. حجم و كيفيت توليد كالا و خدمات تمييز دهنده كشورها از يكديگر بوده است. غالباً كشورهايي كه از لحاظ حجم و كيفيت توليد در سطح بالاتري در قياس با ديگر كشورها برخوردار هستند از لحاظ قدرت ملي نيز در جايگاه بالاتري در عرصه بين الملل قرار مي گيرند. هرچند همواره اين موضوع مصداق ندارد ولي همانگونه كه شرح آن آمد توليد يكي از اساسي ترين پارامترهاي تعيين ميزان قدرت كشورها در عرصه بين الملل است.

جابه جايي قدرت به ويژه در سال هاي پساجنگ سرد به وضوح اهميت عامل اقتصاد را در رده بندي جديد كشورهاي جهان نمايان ساخته است. در اين دوران چين، ژاپن و هند از برجسته ترين نمونه هايي هستند كه به رغم ضعف نظامي در برابر هژموني نظامي دولت هايي چون آمريكا و روسيه به دليل گسترش توان كيفي و كمي خود در عرصه توليد كالاها و خدمات توانسته اند جايگاه خود را به عنوان قدرت هاي نوظهور جهاني به رخ رقباي خود بكشند. با اين حال تغيير وضعيت يك كنشگر از يك قدرت جهاني به يك ابرقدرت جهاني تنها مستلزم توان اقتصادي نيست بلكه همان گونه كه در نمونه ايالات متحده مشهود است عامل تاثيرگذار ديگر كه به ويژه در پيوند با بعد اقتصادي متجلي مي گردد در مؤلفه هاي فرهنگي نهفته شده است. عامل فرهنگ و ايدئولوژي اگر جذابيت ها و قابليت هاي جهان شمول را نداشته باشد بي شك نخواهد توانست سلطه ابرقدرت را تحكيم بخشد.

همان گونه كه گرامشي نيز به درستي اشاره كرده است سلطه امپرياليسم را بايد بيش از آنكه در عوامل سياسي و اقتصادي جستجو نمود بايد در هژموني فرهنگي قدرت مسلط جست. گرامشي در تحليل بقاء و استمرار سرمايه داري و عدم وقوع انقلابهاي سوسياليستي موضعي ضد اقتصادي اتخاذ كرد و بر نقش ايدئولوژي و فرهنگ تاكيد داشته است. به نظر گرامشي استمرار سرمايه داري نتيجه هژموني ايدئولوژيك است و هژموني فرايندي است كه در آن طبقه حاكم جامعه را به شيوه اي اخلاقي و فكري هدايت و كنترل مي كند.

در جامعه اي كه هژموني در آن برقرار است ميزان بالايي از اجماع و وفاق و ثبات اجتماعي وجود دارد و طبقات تحت سلطه از آرمان و ارزش هايي حمايت مي كنند كه مورد نظر طبقه مسلط است و آنها را به ساختار قدرت يكپارچه جامعه پيوند مي زند. دقيقاً همين عامل سد محكمي را در برابر دولت هايي چون چين و هند ايجاد نموده است. كنفسيوس و هندو به عنوان مكاتب اصلي رايج در اين جوامع به دليل ماهيت تك ساحتي و غيرجذابشان قابليت تقابل با ايدئولوژي جذاب ليبرال و ايجاد هژموني اين دولت ها را نخواهد داشت. بي ترديد همانگونه كه بسياري از محققين غربي خود معترفند در ميان مكاتب موجود تنها مكتب اسلام آنهم قرائت شيعه جعفري است كه ظرفيت به چالش كشانيدن اين ايدئولوژي را داراست، لذا با باور به داشتن چنين ظرفيت فرهنگي اي در مذهب شيعه اثني عشري دليل تاكيد رهبر معظم انقلاب به عامل اقتصادي به وضوح قابل درك مي باشد.

ظرفيت فرهنگي و ايدئولوژيك مستور در مذهب شيعه شاخص هاي لازم براي برساختن تمدني نوين كه ظرفيت به چالش كشانيدن فرهنگ هژمون غالب را داشته باشد و نقايص مادي و غيرمادي آنرا برطرف نمايد مهيا ساخته است. عامل اقتصاد وجه داراي اهميتي است كه به عنوان يكي از اصلي ترين ابزارهاي شكوفايي و جهانگير شدن فرهگ شيعه ظرفيت ايجاد بسترهاي اساسي براي حركت به سوي تمدن مهدوي را ايجاد نموده است. در اين رابطه توليد ملي، سرمايه و كار ايراني با شاخص هاي اسلامي- ايراني فاكتورهاي اصلي در تحول بعد اقتصادي كشور ايران به عنوان كانون تمدن مهدوي مي باشند.
منبع:مركز اسناد انقلاب اسلامي
http://esfahanmasjed.com

يکشنبه بیست و دوم 5 1391 11:12
X