منوی اصلی
صفحه نخست alh luvtd ;kdn تبیان
درباره وبلاگ
با سلام خدمت شما فقط مطالبی که در قسمت 1- "مطالب،نواها ونماهای تولیدی وبلاگ" 2- :"مطالب و مقالات تولیدی نویسنده" 3- و قسمت : " نرم افزارهای تولیدی نویسنده وبلاگ" میباشد مربوط به نویسنده(بنده) وبلاگ است تمام این مطالب به تلاش خود نویسنده به دست آمده و از هیچ وبلاگی کپی گرفته نشده حتی سعی کرده ام که کالاهایی که دوستان دیگر معرفی کرده اند،معرفی نکنم تا کالاهای جدید را معرفی کنم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم تشکر
صفحه ها
دسته
لينك دوستان
1- توليد ملي ، سرمايه ايراني
2- سازمان زنان انقلاب(منطقه 6)
3- حمايت ازتوليدملي
4- حمايت از توليد ملي(فرمان رهبرم)
5- ذائقه ايراني ، كالاي ايراني
6- توليد ملي
7- ما ميتوانيم
8- ما ميتوانيم (made in iran)
9- حمايت از توليد ملي
10- ساخت ايران
11- توليدات با كيفيت
10- ايران وطن من
11- توليد ملي حمايت از كار وسرمايه ايراني
12- توليد ايراني افتخار جهاني
13- تك راه(بانك محصولات ايراني)
14-ساخت ايران
15-توريسم ايران
16-ايراني باكيفيت
17-توليد ملت
18-توليد ملي ايران
20-حمايت از توليدات با كيفيت
21-حمايت اقتصادي+توليد ملي
22-حمايت از توليد ملي،كار و سرمايه ايراني
23-توليد ايراني بخريم
24-توليد ملي
25-ايران وطن من
26-ايران سازان
27-راههاي حمايت از توليد ملي
28-توليدات ملي
29-به رنگ ملي
30-ساخت ايران
31-حمايت از اقتصاد ،كار وتوليد ملي
32-كالاي ايراني بخريم
33-توليد با كيفيت ملي
34-روايت 91
35-آسيب شناسي توليدات ملي
36-توليد ملي اقتدار ملي
37-توليد ملي حمايت از كار و سرمايه ايراني
38-توليد ايراني-افتخار جهاني
39-سرآمد
40-باور ملي،حمايت از كار و سرمايه ايراني
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 377274
تعداد نوشته ها : 604
تعداد نظرات : 58
این سایت را حمایت می کنم
Online User
Rss
لوگوی ما



لوگو دوستان

از آنجايي كه اساس زندگي بر معيشت و تنظيم اقتصاد خانواده استوار است، اگر نبض اقتصاد جامعه به دست بيگانگان بيفتد يا حداقل در اقتصاد كشور وارد شوند و مردم با آنها معامله كنند، در نتيجه معاشرت با بيگانه، قبح معاشرت با كفار كاهش يافته يا نابود مي شود و در نهايت عناصر فرهنگي بيگانه در جامعه رواج مي يابد.
در همين راستا مبارزه آقانجفي اصفهاني در زمانه خود با اجناس خارجي در جبهه قلم و زبان مراتب گوناگوني داشت. در نخستين مرتبه اين مبارزه ترويج و تبليغ براي استفاده از كالاهاي وطني و ترك كالاهاي خارجي قرار داشت و در مرتبه دوم همكاري با ديگر علما در نگارش پيماني در عدم همكاري با استفاده كنندگان كالاهاي خارجي و تقبيح استفاده كنندگان آن و در نهايت فتاواي تحريم استفاده از كالاهاي خارجي. اين فتاوا دوصورت داشت:
1- صورت عام كه همه نوع كالاي خارجي را شامل مي شد
2- صورت ويژه كه كالاي كشور خاصي را دربر مي گرفت.
در پي تلاش مي كنيم تا اين دو جنبه را به بحث بگذاريم. آنچه از پي مي آيد چكيده اي است از اين دست اقدامات حاج آقا نجفي در راه مبارزه با سلطه بيگانگان.  


پس از مشاهده گسترش فعاليت اقتصادي بيگانگان در ايران، علماي كشور از جمله آقا نجفي اصفهاني احساس خطر كرده، لذا سعي كردند با آگاهي دادن به مردم جلوي اين خطر بزرگ را بگيرند. از جمله آقا نجفي اصفهاني تلاش كرد تا مردم مسلمان ايران را به توسعه صنايع داخلي تشويق كند تا از اين طريق بتواند جلوي سلطه اقتصادي اجانب را بگيرد. آقا نجفي در قسمتي از اعلاميه 10ماده اي خود كه در روزنامه اصفهان چاپ شده مي آورد:«چون اجانب چند سال است به ترتيب، معامله به بلاد محروسه مسلمين پيدا نموده اند و البسه و امتعه خود را رواج دادند حالا راجح و صلاح آن است كه مسلمانان به قدر امكان سعي در ترويج و معاملات در ملبوسات اسلاميه و امتعه ايرانيه نموده باشند كه مهما امكن حاجت مسلمين به ملبوسات و اموال خارجي كم شود. و اين مطلب تدريجي الحصول است. بايد هر كس بر حسب وسع در امانت خودش در اين ترتيبات حسنه جد و جهد نمايند».


تقبيح استفاده از كالاهاي خارجي


در آن روزگار به مرور معامله و سلطه اقتصادي اجانب به بازار مسلمين، به يك امر عادي تبديل مي شد و چه بسا تجاري كه براي منفعت بيشتر، شعب كمپاني خارجي را در شهرها گسترش داده يا خود واسطه نفوذ اقتصادي بيگانگان مي شدند. قبل از تجار، خود حكام و شخص شاه اين قبح را ريخته و دست اتباع خارجي را در امور اقتصادي باز گذاشته بودند.
اين امر بر علما كه حافظان مرزهاي فرهنگي جامعه هستند مخفي نبود و از آنجايي كه آنها الگوهاي جامعه و گروه هاي مرجع براي سايرين شمرده مي شدند، هر نوع تغيير رفتاري در اين قشر مي توانست به تغييرات گسترده رفتاري در جامعه بينجامد؛ لذا به همراه بعضي از علماي اعلام و تاجران برجسته اي چون حاجي محمد حسين كازروني، رئيس تجار ملي اصفهان و عضو فعال انجمن مقدس ملي اصفهان، لباس كرباس پوشيده و مردم را به پوشيدن اين لباس ترغيب كردند.
روزنامه جهاد اكبر در اين خصوص مي نويسد: «علماي اعلام و رؤساي فخام ما ملبس به لباس كرباس شده اند براي شرافت، براي آنكه ما را آگاه نمايند و بفهمانند كه كرباس خشن ما ترجيح دارد به ماهوت و فاستوني و پارچه هاي نرم لطيف خارجه».
در مرحله بعد آيت الله نجفي اصفهاني طي يك اقدام بديع به همراهي 13 نفر از علماي طراز اول اصفهان و ركن الملك شيرازي موارد زير را متعهد شدند: اين خدام شريعت مطهره با همراهي جناب ركن الملك، متعهد و ملتزم شرعي شده ايم كه مهما امكن بعد ذلك تخلف ننماييم، فعلا 5 فقره است:
«اولاً: قبالجات و احكام شرعيه از شنبه به بعد روي كاغذ ايراني بدون آهار نوشته شود. اگر بر كاغذهاي ديگر نويسند مهر ننموده و اعتراف نمي نويسيم. قباله و حكمي هم كه روي كاغذ ديگر نوشته بياورند و تاريخ آن بعد از اين قرارداد باشد امضا نمي نماييم. حرام نيست كاغذ غيرايراني و كسي را مانع نمي شويم؛ ما ها به اين روش متعهديم.

 


ثانيا: كفن اموات، اگر غير از كرباس و پارچه اردستاني يا پارچه ديگر غيرايراني باشد متعهد شده ايم برآن ميت، ماها نماز نخوانيم. ديگر براي اقامه صلوه بر آن ميت بخواهند ماها را معاف دارند.
ثالثا: ملبوس مردانه جديد، كه از اين تاريخ به بعد دوخته و پوشيده مي شود، قرار داديم مهما امكن، هر چه بدلي در ايران يافت مي شود لباس خودمان را از آن منسوخ نماييم و منسوخ غيرايراني را نپوشيم و احتياط نمي كنيم و حرام نمي دانيم لباس هاي غيرايراني را اما ماها ملتزم شده ايم حتي المقدور بعد از اين تاريخ ملبوس خود را از منسوج ايراني بنماييم. تابعين ماها نيز كذلك و متخلف توقع احترام از ماها نداشته باشد. آنچه از سابق پوشيده و داريم و دوخته ايم ممنوع نيست استعمال آن.


رابعا: مهماني ها بعد ذلك ولو اعياني باشد، چه عامه، چه خاصه، بايد مختصر باشد يك پلو و يك چلو و خورش و يك افشره. اگر زائد بر اين تكليف، احدي ما را به محضر خود وعده نگيرد. خودمان نيز به همين روش مهماني مي نماييم هر چه كمتر و مختصرتر از اين تكليف كردند، موجب مزيد امتنان ماها خواهد بود.
خامسا: وافوري اهل وافور را احترام نمي كنيم و به منزل او نمي رويم زيرا كه آيات باهره:
«إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ»، «وَلَا تُسْرِفُوا اِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ»، «وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَي التَّهْلُكَه» و حديث «لاضرر و لاضرار» ضرر مالي و جاني و عمري و نسلي و ديني و عرضي و شغلي آن محسوس و سري است و خانواده ها و ممالك را به باد داده. بعد از اين هر كه را فهميديم وافوري، به نظر توهين و خفت مي نگريم.»


تحريم كالاهاي فرنگي


نهضت تنباكو كارايي تحريم يا مبارزه منفي را به علما و مردم ايران نشان داد و چشمه اميد را در دل مردم اين مرز و بوم جوشانيد؛ لذا تعجبي ندارد كه از اين حربه در حجم گسترده در جاهاي متعدد مبارزه با سلطه اقتصادي اجانب استفاده شود.
آقانجفي اصفهاني گاهي اوقات تحريم كلي كالاها و امتعه خارجي را اعلام مي كردند و گاهي اوقات تحريم خاص داشتند؛ به اين معنا كه به نام كشوري خاص اشاره مي كردند و آن موقعي بوده است كه نفوذ آن كشور قوي تر شده و تحريم كالاهاي كشور مربوطه مهم تر بوده است يا خطري عظيم از ناحيه آن كشور متوجه ايران بود.


الف) تحريم عام


در تحريم عام اسم كشور خاصي برده نمي شد و لحن تحريم هم معمولا بيشتر سفارش و توصيه بود و مورد تحريم هم شامل چيزهايي مي شد كه نمونه داخلي آن به وفور يافت مي شد. لحن تحريم هم حرمت فقهي نبود، با اين حال باز تأثير تحريم بسيار زياد بود و نگراني روس و انگليس را در پي داشت. روزنامه حبل المتين در اين باره مي نويسد:
«... حضرت حجت الاسلام حاج شيخ محمدتقي، مدظله العالي- [آقانجفي] عنوان مفصلي را من باب ترك منسوجات و مصنوعات خارجه در ترويج امتعه و اقمشه داخله و 27مورد در قرآن كه منع از معاشرت خارجه است بياني خيلي مفصل و عنواني بسيار عام فهم، ارشاد فرموده اند... علماي اسلام در اين شركت مقدس شخصاً شركت ماليه نموده اند و از بذل نصايح و تشويق عموم به امتعه اسلامي و دوري از استعمال امتعه خارجه، دقيقه اي فروگذار نمي كنند... حضرت حجت الاسلام آقاي نجفي و بندگان ثقه الاسلام [حاج آقا نورالله] و جناب آقايان علماي اسلام- سلمهم الله تعالي- در راه اين شركت مقدس از هستي خود گذشته اند، از خداوند خواهانيم اينگونه سرپرستان ملت را در پناه خود محفوظ بدارد.»


ب) تحريم خاص


همانطور كه گفته شد گاهي اوقات خطر كشور خاصي برجسته مي شد، مثل جريان تنباكو كه ابتدا تحريم از طرف آقانجفي اصفهاني مطرح شد و مورد ديگر فتواي تحريم كالاهاي روسي هنگام اولتيماتوم روس و فشار آنها در قبول اولتيماتوم بود. درگيري ها و ناامني هاي به وجود آمده در جريان نهضت مشروطيت، موجب شده بود روس و انگليس در سال هاي 1330-1327 قسمت هايي از مناطق شمال و جنوب را به بهانه ايجاد امنيت براي اتباع و تجارت خود، عملا تحت اشغال خود درآورند. در اين ميان، تجاوزگري روس، جلوه و بروز بيشتري پيدا كرد و در جريان اولتيماتوم معروف روس در اواخر سال 1329 به اوج خود رسيد.
آقانجفي، ضمن اهتمام به مقابله با اشغال كشور، اقدامات متعددي انجام داد. يكي از اقدامات ايشان، صدور اعلاميه به همراه ديگر علماي اصفهان و برخي از تجار، در اوايل سال 1329 بود. آنها در اين اعلاميه، برخود «فرض ذمي» دانستند كه از معامله با شعبه بانك روس و نيز استفاده از برخي كالاهاي رايج روسي، پرهيز كرده و مسلمانان را نيز به همراهي در اين مسئله دعوت كنند. اين موضوع، مورد استقبال مردم قرار گرفت.


متن اعلاميه آقاي نجفي خطاب به ملت چنين است: «معاهده نامه علماي اعلام (يا ارشاد عامه در حفظ اسلام)، عموم مسلمانان ايراني و كافه برادران ايماني را با كمال اتحاد و اتفاق و ارشاد اعلام مي نمايم، نظر به مصالح حفظ اسلام، عموم علماي اعلام اصفهان عازم شده ايم و بر خودمان فرض ذمي اسلاميت نموده ايم كه به كلي داد و ستد و معامله با شعبه بانك استقراض روس كه به اصفهان آمده است را موقوف و متروك داريم. صلاح مسلمين را هم نمي دانيم كه با او معامله كنند. در باب استعمال قندوشكر و چاي روس هم عموم علماي اعلام ترك نموده اند و در ساير امتعه روسيه در موقع خود هم اعلام خواهد شد. تجار محترم اصفهان هم در اين وظايف حقه اسلاميه كمال مساعدت را با علماي اعلام دارند و تلگرافات منع حمل قندوشكر و قماش روس به نقاط، لازم كرده اند. عموم مسلمين بدانيد كه مادام كه قشون روس در بلاد و سرحدات ايران هستند به اين محترم باقي هستيم «بلغنا الله اياكم نصره الدين» مدير اتحاديه علما حاجي آقا اين تكليف را كه علماي اعلام و حصون اسلام و جمعي از متدينين تجار مقرر فرمودند مقرون به صلاح است حقير هم معمول داشته ام. 6 ربيع الاخر 1329 محمدتقي نجفي.


پيامدهاي فرهنگي اقدامات اقتصادي آقا نجفي اصفهاني


همانطور كه انتظار مي رفت اقدامات آقانجفي اصفهاني 2 پيامد خيلي مهم فرهنگي داشت: اولين پيامد فرهنگي اين اقدامات به مردم مربوط مي شد كه به دنبال اقدامات اقتصادي حس افتخار و غرور ملي آنها برانگيخته شده و احساس مي كردند كه هرگاه اراده كنند مي توانند آن عظمت سابق را بازيابند. با نگاهي به مقالات روزنامه هاي آن روز در پي احكام صادره از آقا نجفي به روشني اين نكته دريافته مي شود.
دومين پيامد فرهنگي به خارج از كشور مربوط مي شد كه مي توان از وحشت اروپاييان از صدور چنين اقداماتي نام برد. اسناد در تأييد اين مطلب زياده از حد است.

تنها به يك نمونه اشاره مي شود:
وزير مختار انگليس در نامه اي به امين السلطان راجع به وحشت تجار اروپايي از آقانجفي چنين مي نويسد:
«فدايت شوم از قراري كه از اصفهان شنيده ام آقاي نجفي در شرف مراجعت به آنجاست چون ورود مشاراليه در آن محل اسباب ظهور اغتشاش است سكنه اروپايي از اين بابت خيلي واهمه نموده به دوستدار اصرار دارند كه محترما خاطر منير ملوكانه را از وجوب سد راه صدمه و اذيت مجدد به اصفهان را به واسطه فساد و فتنه انگيزي اين شخص، مستحضر دارد چون تجارت خارجه اصفهان روبه ازدياد است و چند تجارتخانه اروپايي در آن محل احداث شده است خيلي محل افسوس خواهد بود كه حادثه اي كه اسباب واهمه سكنه اروپايي آنجا باشد حادث شود، در اين صورت آنها طبعا از سفارت هاي خودشان حمايت خواهند خواست. زياده زحمتي ندارد».
14ذيقعده 1357، مطابق با جولاي 1890 پشت كاغذ، مهر هنري دورمندولف.


X